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Anne-Sophie CHAXEL

Professeur Associé

Marketing

 Profile picture

Biographie

Anne-Sophie Chaxel (HEC05) est professeure associée de marketing à HEC Paris. Elle a obtenu son doctorat en marketing du Behavioral Economics and Decision Research Center de l'Université de Cornell en 2012.

Avant de rejoindre HEC, elle a enseigné à Cornell, à McGill et à Virginia Tech. Au cours de l'année 2018-2019, elle a reçu un prix d'excellence en enseignement pour son cours de marketing dans le programme MBA à Virginia Tech. En 2019, elle a intégré le corps professoral d’HEC Paris et, en 2020, a été honorée du prix d'enseignement Vernimmen. En 2021, elle a été nommée l'une des « 40 under 40 » professeurs à suivre par Poets and Quants.

Ses recherches se concentrent sur la prise de décision des consommateurs. Ses travaux ont été publiés dans des revues scientifiques de premier plan, telles que le Journal of Consumer Research, le Journal of Consumer Psychology, Psychological Science et Organizational Behavior and Human Decision Processes. En reconnaissance de la qualité de ses recherches, elle a été nommée Jeune Chercheuse 2019 par le Marketing Science Institute (MSI), un honneur décerné tous les deux ans à 25 jeunes professeurs dans le monde.

À HEC, elle enseigne dans les programmes MBA, Executive MBA et Executive Education. Après avoir dirigé le cours de marketing de l’Executive MBA pendant quatre ans, elle dirige désormais la spécialisation en marketing du programme MBA et le portefeuille d'offre de programmes marketing en Executive Education.

Articles scientifiques

How misinformation taints our belief system: A focus on belief updating and relational reasoning

Journal of Consumer Psychology, avril 2022, vol. 32, n° 2, pp 370-373,

Truth Distortion: A Process to Explain Polarization over Unsubstantiated Claims Related to COVID-19

The Journal of the Association for Consumer Research, janvier 2021, vol. 6, n° 1, (in coll. with S. LAPORTE)

Benefiting From Disagreement: Counterarguing Reduces Prechoice Bias in Information Evaluation

Journal of Consumer Psychology, janvier 2018, vol. 28, n° 1, pp 115-129, (in coll. with Y. Han)

The Impact of Future Time Perspective on Confirmatory Information Processing

Organizational Behavior and Human Decision Processes, novembre 2018, vol. 149, pp 35-46, (in coll. with Catherine WIGGINS, Jieru XIEA)

Why, When, and How Personal Control Impacts Information Processing: A Framework

Journal of Consumer Research, juin 2016, vol. 43, n° 1, pp 179-197,

The impact of a relational mindset on information distortion

Journal of Experimental Social Psychology, septembre 2015, vol. 60, pp 1-7,

A Goal‐Priming Approach to Cognitive Consistency: Applications to Judgment

Journal of Behavioral Decision Making, janvier 2015, vol. 29, n° 1, pp 37-51, (in coll. with J. Edward RUSSO, Catherine WIGGINS)

How do Stereotypes Influence Choice?

Psychological Science, 2 décembre 2015, vol. 26, n° 5, pp 641-645,

The Impact of Procedural Priming of Selective Accessibility on Self-generated and Experimenter-provided Anchors

Journal of Experimental Social Psychology, janvier 2013, vol. 50, pp 45-51,

Preference-driven biases in decision makers’ information search and evaluation

Judgment and Decision Making, septembre 2013, vol. 8, n° 5, pp 561-576, (in coll. with J. Edward RUSSO, Neda KERIMI)

Chapitres d'ouvrages

Cognitive consistency theories

Oxford Bibliographies In Psychology, Dana S. Dunn, Oxford University Press

Cognitive Consistency: Cognitive and Motivational Perspectives.

Neuroeconomics, Judgment, And Decision Making, Evan A. Wilhelms, Valerie F. Reyna, Psychology Press, 29-49

Articles scientifiques

How misinformation taints our belief system: A focus on belief updating and relational reasoning

Journal of Consumer Psychology, avril 2022, vol. 32, n° 2, pp 370-373,

Truth Distortion: A Process to Explain Polarization over Unsubstantiated Claims Related to COVID-19

The Journal of the Association for Consumer Research, janvier 2021, vol. 6, n° 1, (in coll. with S. LAPORTE)

Benefiting From Disagreement: Counterarguing Reduces Prechoice Bias in Information Evaluation

Journal of Consumer Psychology, janvier 2018, vol. 28, n° 1, pp 115-129, (in coll. with Y. Han)

The Impact of Future Time Perspective on Confirmatory Information Processing

Organizational Behavior and Human Decision Processes, novembre 2018, vol. 149, pp 35-46, (in coll. with Catherine WIGGINS, Jieru XIEA)

Chapitres d'ouvrages

Cognitive consistency theories

Oxford Bibliographies In Psychology, Dana S. Dunn, Oxford University Press

Cognitive Consistency: Cognitive and Motivational Perspectives.

Neuroeconomics, Judgment, And Decision Making, Evan A. Wilhelms, Valerie F. Reyna, Psychology Press, 29-49

Formation

  • Ph.D., Marketing, Cornell University - Etats-Unis
  • Master in Research Methods, Université Paris Dauphine - France
  • Grande Ecole Program - Master in Management, HEC Paris - France

Nominations académiques

Responsabilités académiques à HEC

  • 2019- Membre du GREGHEC, le laboratoire de recherche CNRS-HEC Paris HEC Paris
  • 2019- Professeur Associé, Marketing HEC Paris

Responsabilités académiques externes

  • 2015-2019 Professeur Assistant, Marketing Virginia Polytechnic Institute and State University (Virginia Tech)
  • 2012-2015 Professeur Assistant, Marketing McGill University, Faculty of Management

Activités scientifiques

Adhésion à l'organisation académique ou professionnelle

  • Member of: the Association for Consumer Research (ACR), American Marketing Association (AMA), Society for Consumer Psychology (SCP), Society for Judgment and Decision-Making (SJDM), Association for Psychological Science (APS)

Activités scientifiques

  • Editorial Review Board Member for Recherche et Applications en Marking (RAM France)
  • Reviewer for: Psychological Science, Journal of Experimental Social Psychology, Journal of Consumer Research, Management Science, Judgment and Decision-Making
  • Conference Reviewer for: the Association for Consumer Research, The Society for Consumer Psychology, Lalonde Conference

  • Conference organisation

  • 2022- 2022 HEC Marketing Research Camp organizer
  • ACR 2019 - Member of the Program Committee
  • Prix ​​& honneurs

    • 2021 Best 40-Under-40 Professors at Poets&Quants Ranking
    • 2020 Vernimmen Teaching Award
    • 2019 MSI Young Scholar
    • 2018 Departmental Recipient of the Pamplin Certificate of Teaching Excellence
    • 2014 Danone Institute of Canada, “Highlighting, Bridging and Leapfrogging Conflicting Beliefs: New Strategies to Promote Nutritious Food”, Co-PI with Yu Ma and Laurette Dubé
    • 2011 AMA-Sheth Foundation Doctoral Consortium Fellow