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Biographie

Peter Ebbes est titulaire d'un doctorat en économie et marketing de l'Université de Groningen (Pays-Bas).

Ses recherches portent sur la compréhension du comportement des consommateurs grâce aux sources de données recueillies par de nombreuses entreprises. Dans cette perspective, il développe de nouvelles méthodes statistiques afin de répondre aux besoins de marché des consommateurs, de plus en plus complexe, et prend en compte la richesse croissante des sources de données disponibles. La portée de ses études aide à améliorer la prise de décision, en particulier pour les activités de segmentation, de ciblage et de tarification.

Les travaux de Peter ont été publiés dans les journaux Marketing Science, Management Science, Journal of Marketing Research, Journal of Marketing, Quantitative Marketing and Economics (QME), International Journal of Research in Marketing (IJRM), Psychometrika, entre autres.

Peter est le lauréat du prix 2011 du meilleur article de l'IJRM. Il est aussi le lauréat du meilleur prix de recherche 2016 de la Fondation HEC, ainsi que finaliste du prix 2015 Shelby D. Hunt/Harold M. Maynard, du prix 2015 de Marketing Science Institute/H. Paul Root et du prix 2017 Paul E. Green. Il est le lauréat 2020 de la Sheth Foundation/Prix du Journal of Marketing.

Peter a siégé deux fois au Comité d'Organisation du Forum des techniques de recherches Avancées (ART Forum), une conférence qui réunit les chercheurs quantitatifs des secteurs privés et universitaires. Il est actuellement membre de l'Association Américaine de Marketing (AMA), de l'Association INFORMS, de l'Association Américaine de Statistiques (ASA), de l'Association European Marketing Academy (EMAC) et de la Société Psychométrique.

Ses sujets d'enseignement portent sur la recherche et l'analyse en marketing, les modèles de marketing et la statistique des entreprises. Avant de rejoindre HEC Paris en 2012, Peter a enseigné à l'Université d'État de l'Ohio et à l'Université d'État de Pennsylvanie.

Articles scientifiques

Getting the Board on Board: Marketing Department Power and Board Interlocks

Journal of Marketing Research, À paraître, (in coll. with F. Germann, R. Grewal)

Using Social Network Activity Data to Identify and Target Job Seekers

Management Science, avril 2022, vol. 68, n° 4, pp 3026-3046, (in coll. with O. NETZER)

Gremlins in the Data: Identifying the Information Content of Research Subjects

Journal of Marketing Research, février 2021, vol. 58, n° 1, pp 74-94, (in coll. with J. R. HOWELL, J. C. LIECHTY)

Beyond the Target Customer: Social Effects of CRM Campaigns

Journal of Marketing Research, juin 2017, vol. 54, n° 3, pp 347-363, (in coll. with E. ASCARZA, O. NEDZER, M. DANIELSON)

Sampling Designs for Recovering Local and Global Characteristics of Social Networks

International Journal of Research in Marketing, septembre 2016, vol. 33, n° 3, pp 578-599, (in coll. with Z. HUANG, A. RANGASWAMY)

The Chief Marketing Officer Matters!

Journal of Marketing, 2 décembre 2015, vol. 79, n° 3, pp 1-22, (in coll. with F. GERMANN, R. GREWAL)

Attribute-Level Heterogeneity

Management Science, avril 2015, vol. 61, n° 4, pp 885-897, (in coll. with J. LIECHTY, R. GREWAL)

Properties of Instrumental Variables Estimation in Logit-Based Demand Models: Finite Sample Results

Journal of Modelling in Management, 2014, vol. 9, n° 3, pp 261-289, (in coll. with R. L. ANDREWS)

A Heterogeneous Bayesian Regression Model for Cross-sectional Data Involving a Single Observation per Response Unit

Psychometrika, avril 2012, vol. 77, n° 2, pp 293-314, (in coll. with D. K. H. Fong, W. DeSarbo)

The sense and non-sense of holdout sample validation in the presence of endogeneity

Marketing Science, novembre-décembre 2011, vol. 30, n° 6, pp 1115-1122, (in coll. with D. PAPIES, H. VAN HEERDE)

Chapitres d'ouvrages

Endogeneity and causal inference in marketing

The History Of Marketing Science, 2Nd Edition, S. A. Neslin and R. S. Winer, World Scientific Publishing Company, 1 , 253-300

Addressing Endogeneity in Marketing Models

Advanced Methods For Modeling Markets, Peter S. H. Leeflang, Jaap E. Wieringa, Tammo H.A Bijmolt, Koen H. Pauwels, Springer International Publishing, Switzerland, 581-627

Dealing with Endogeneity: A Nontechnical Guide for Marketing Researchers

Handbook Of Market Research, Christian Homburg, Martin Klarmann, Arnd Vomberg, Springer International Publishing, Switzerland, 1-37

Hidden Markov Models for marketing applications

Advanced Methods In Modeling Markets, Eds. P.S.H. Leeflang, J.E. Wieringa, T.H.A. Bijmolt, and K. H. Pauwels, Springer, Berlin, 405-452

Actes de conférence

Sampling large-scale social networks: insights from simulated networks

Proceedings of the 18th workshop on information technologies and systems , 2008 (H. Thadakamalla, A. Rangaswamy, Z. Huang)

Cahiers de recherche

Articles scientifiques

Using Social Network Activity Data to Identify and Target Job Seekers

Management Science, avril 2022, vol. 68, n° 4, pp 3026-3046, (in coll. with O. NETZER)

Gremlins in the Data: Identifying the Information Content of Research Subjects

Journal of Marketing Research, février 2021, vol. 58, n° 1, pp 74-94, (in coll. with J. R. HOWELL, J. C. LIECHTY)

Beyond the Target Customer: Social Effects of CRM Campaigns

Journal of Marketing Research, juin 2017, vol. 54, n° 3, pp 347-363, (in coll. with E. ASCARZA, O. NEDZER, M. DANIELSON)

Sampling Designs for Recovering Local and Global Characteristics of Social Networks

International Journal of Research in Marketing, septembre 2016, vol. 33, n° 3, pp 578-599, (in coll. with Z. HUANG, A. RANGASWAMY)

Chapitres d'ouvrages

Endogeneity and causal inference in marketing

The History Of Marketing Science, 2Nd Edition, S. A. Neslin and R. S. Winer, World Scientific Publishing Company, 1 , 253-300

Addressing Endogeneity in Marketing Models

Advanced Methods For Modeling Markets, Peter S. H. Leeflang, Jaap E. Wieringa, Tammo H.A Bijmolt, Koen H. Pauwels, Springer International Publishing, Switzerland, 581-627

Dealing with Endogeneity: A Nontechnical Guide for Marketing Researchers

Handbook Of Market Research, Christian Homburg, Martin Klarmann, Arnd Vomberg, Springer International Publishing, Switzerland, 1-37

Hidden Markov Models for marketing applications

Advanced Methods In Modeling Markets, Eds. P.S.H. Leeflang, J.E. Wieringa, T.H.A. Bijmolt, and K. H. Pauwels, Springer, Berlin, 405-452

Actes de conférence

Sampling large-scale social networks: insights from simulated networks

Proceedings of the 18th workshop on information technologies and systems , 2008 (H. Thadakamalla, A. Rangaswamy, Z. Huang)

Cahiers de recherche

Formation

  • Ph.D. in Economics, University of Groningen - Pays-Bas
  • M.A. in Econometrics and Marketing, University of Groningen - Pays-Bas

Nominations académiques

Responsabilités académiques à HEC

  • 2023- Coordinateur de département, Marketing HEC Paris
  • 2021- Professeur, Marketing HEC Paris
  • 2012-2021 Professeur Associé, Marketing HEC Paris
  • 2012- Membre du GREGHEC, le laboratoire de recherche CNRS-HEC Paris HEC Paris

Responsabilités académiques externes

  • 2010-2012 Visiting Assistant Professor, Fisher College of Business The Ohio State University
  • 2005-2010 Professeur Assistant, Smeal college of business The Pennsylvania State University

Activités scientifiques

Adhésion à l'organisation académique ou professionnelle

  • American Marketing Association (member since fall 2005)
  • INFORMS (member since fall 2005)
  • Psychometric Society (member since fall 2005)
  • American Statistical Association (member since fall 2009)
  • European Marketing Academy EMAC (member since 2014)

Conference organisation

  • 2018-2018 Organisateur de la conférence Big Data @ HEC, 1ère édition
  • Prix ​​& honneurs

    • 2020 2020 Sheth Foundation/Journal of Marketing Award
    • 2016 Prix Fondation HEC du meilleur chercheur
    • 2011 Winner of the 2011 IJRM Best Paper award